Russia Today dreigt licentie in Verenigd Koninkrijk te verliezen

Russia Today dreigt haar licentie in het Verenigd Koninkrijk te verliezen. Daarvoor waarschuwt Ofcom, de beheerder van het Britse televisienet. In een verklaring op haar website schrijft deze overheidsinstantie dat ze een brief naar de licentiehouder van de Britse afdeling van Russia Today gestuurd heeft, waarin ze uitlegt dat er maatregelen zullen volgen als blijkt dat Rusland misbruikt maakt van haar licentie.

“Na de verklaring van de premier in het Lagerhuis gisteren, zei Ofcom dat het de gevolgen voor RT’s uitzendvergunningen zou overwegen na afloop van de verdere verklaring van de premier morgen.

Als onafhankelijke Britse omroepbeheerder heeft Ofcom de voortdurende plicht om ervan overtuigd te zijn dat uitzendlicentiehouders geschikt en gepast blijven om hun licenties te behouden.

We hebben vandaag geschreven naar ANO TV Novosti, houder van Rusiia Today’s Britse uitzendlicenties, die wordt gefinancierd uit de begroting van de Russische Federatie. In deze brief wordt uitgelegd dat als de onderzoeksinstanties van het Verenigd Koninkrijk vaststellen dat er sprake is van een onwettig machtsgebruik door de Russische staat tegen het Verenigd Koninkrijk, we dit relevant zouden achten voor onze voortdurende plicht om ervan overtuigd te zijn dat Russia Today geschikt en gepast is.

In de brief aan Russia Today stond dat we onze onafhankelijke en correcte beoordeling op een versnelde basis zouden uitvoeren, en we zouden opnieuw naar Russia Today schrijven met een korte beschrijving van de details van ons proces.”

Russia Today: “Dit is in strijd met persvrijheid”

Russia Today zegt in een reactie dat ze zich niet herkent in het standpunt van Ofcom en dat haar uitzendingen voldoen aan alle standaarden. Ze voegt eraan toe dat de beheerder van het Britse televisienet haar onafhankelijke rol op deze manier vermengt met zaken waar de regering over moet beslissen en dat het mogelijk intrekken van de licentie in strijd is met het concept van persvrijheid in het Verenigd Koninkrijk.

“Russia Today blijft een waardevolle stem in het Britse medialandschap, dat vitale maar genegeerde verhalen en meningen laat horen, inclusief die van veel Britse parlementsleden en andere publieke figuren in het Verenigd Koninkrijk die door de gevestigde media worden uitgesloten van de programmering.”

Ook de Russische ministerie van Buitenlandse Zaken is niet te spreken over deze gang van zaken. In een verklaring tegenover Reuters zegt woordvoerster Maria Zakharova dat het intrekken van de licentie van Russia Today in het Verenigd Koninkrijk beantwoordt zal worden met een afsluiting van alle Britse media in Rusland. Ze voegde eraan toe dat niemand een nucleaire macht moet bedreigen, zeker niet na de aankondiging die Poetin begin deze maand deed over de nieuwe nucleaire wapens die Rusland de laatste jaren ontwikkeld heeft.

Zenuwgasaanval

Het oplopende conflict tussen Rusland en het Verenigd Koninkrijk is veroorzaakt door een zenuwgasaanval op de Russische dubbelspion en zijn dochter. Over het hoe en wat van deze aanval is nog weinig bekend, maar de Britse premier May verdenkt Rusland ervan achter deze aanval te zitten.

Deze kwestie maakt veel los in de Britse politiek. Zo riep parlementslid Chris Bryan op om de uitzendrechten van Russia Today in te trekken, omdat deze zender volgens hem Russisch propaganda verspreid. Premier May antwoordde daarop dat ze later deze week met antwoorden zou komen.

Lees ook:



Lees ook:

Deel dit artikel: