Rusland wil Arctische handelsroute ontwikkelen

Rusland wil investeren in een Arctische handelsroute en riep andere landen op om deel te nemen aan dit project. Met de ontwikkeling van nieuwe havens en infrastructuur langs de route wordt het voor internationale transportbedrijven namelijk aantrekkelijker om goederen te transporteren via deze noordelijke route.

President Poetin maakte zijn plannen bekend tijdens het vijfde International Arctic Forum, dat vorige week in Sint Petersburg werd gehouden. Hij nodigde landen uit om te investeren in nieuwe infrastructuur in Moermansk in het uiterste noordwesten en Kamchatka in het oostelijke deel van Rusland.

“Ons doel om het vrachtverkeer aanzienlijk te stimuleren en het volume via de Noordelijke zeeroute in 2025 naar 80 miljoen ton te brengen werd uiteengezet tijdens de toespraak voor de Federatieve Vergadering in 2018. Slechts tien tot vijftien jaar geleden leek dit cijfer absoluut buiten bereik, terwijl het vandaag een realistisch, zorgvuldig berekend en concreet doel is.

Vorig jaar bereikte het verkeersvolume op de Noordelijke zeeroute al 20 miljoen ton. Dit is driemaal – ik herhaal – driemaal zoveel als het Sovjet-record uit 1987, toen de Sovjet-Unie via deze route 6,5 miljoen ton vervoerde. Nu is het 20 miljoen ton.

Om deze wereldwijde transportcorridor volledig operationeel te maken, zullen we de communicatie- en kustinfrastructuur, inclusief havenfaciliteiten, navigatie en meteorologische hulpmiddelen moeten ontwikkelen en zorgen voor veilige commerciële navigatie.

Arctische vaarroute

De Russische president Poetin merkte op dat de noordelijke transportroute via de Arctische Oceaan veel korter is dan traditionele vaarroutes via de Indische Oceaan en het Suezkanaal. Een vrachtschip dat van Yokohama naar Rotterdam vaart is via de traditionele route langs het Suezkanaal 33 dagen onderweg, terwijl dat via de noordelijke route volgens de president in 20 dagen zou moeten kunnen.

“We moedigen onze buitenlandse partners aan om met ons mee te werken aan het creëren van overslaghavens aan de eindpunten van de route. Ik bedoel het vervoersknooppunt en de haveninfrastructuur in Moermansk en de haveninfrastructuur in Petropavlovsk-Kamtsjatski. Daarnaast zijn we van plan de Arctische kusthavens, waaronder de rivier-zee-transportmogelijkheden te verbeteren.

We zullen onze vloot van ijsbrekers blijven vernieuwen en de productie van schepen van ijsklasse verhogen. Drie nieuwe nucleaire ijsbrekers – de Arktika, de Sibir en de Oeral – worden hier in St. Petersburg gebouwd, waar we nu zijn. Tegen 2035 zal de Russische poolvloot ten minste 13 zware lineaire ijsbrekers exploiteren, waaronder negen nucleaire ijsbrekers.

Om het nog eens te herhalen, ons doel is om de noordelijke zeeroute veilig en lucratief te maken voor rederijen en aantrekkelijk in zowel de kwaliteit van de diensten als de prijs. In het bijzonder moeten de kosten voor de begeleiding met een ijsbreker concurrerend en redelijk zijn. De staat investeert in deze operatie om de lasten voor vervoerders en andere bedrijven te minimaliseren.”

Volg Geotrendlines nu ook via Telegram

Geotrendlines is een onafhankelijk platform voor geopolitiek en economisch nieuws en dat betekent dat wij uit principe geen geld accepteren van overheidsinstanties, niet-gouvernementele organisaties of van adverteerders die rechtstreeks op onze site willen adverteren. Met uw donatie kunnen we de site verder ontwikkelen en kunnen we ons nieuwsaanbod uitbreiden. Zo houden we de site vrij van advertenties en blijven wij onafhankelijk van andere financiële bronnen. Klik hier om te doneren!



Deel dit artikel:

Frank Knopers

Frank Knopers studeerde bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Twente in Enschede en behaalde een Master in Financial Management met een onderzoek naar de effectiviteit van waardebeleggen (value investing) in Nederland. Sinds het uitbreken van de financiële crisis is Frank zich gaan verdiepen in de werking van het geldsysteem.