Krijgt Duitsland nieuwe terminal voor vloeibaar aardgas?

De havenstad Hamburg in het noordwesten van Duitsland kan in de toekomst een nieuw knooppunt worden voor de aanvoer van vloeibaar aardgas, zo meldt Bloomberg. Het Nederlandse Gasunie en Vopak en het Duitse bedrijf Oiltanking hebben namelijk plannen gemaakt om een nieuwe terminal voor vloeibaar aardgas te bouwen.

Deze nieuwe installatie aan de monding van de Elbe zal naar verwachting $600 miljoen kosten en dient als aanvulling op het aardgas dat reeds via pijpleidingen uit Rusland en Noorwegen naar Duitsland komt. Daarnaast moet het Duitsland een sterkere onderhandelingspositie geven, omdat ook andere aanbieders via deze terminal aardgas kunnen leveren.

Van kernenergie naar bruinkool en aardgas

Sinds de kernramp van Fukushima in Japan kwam er wereldwijd veel verzet tegen het gebruik van nucleaire energie. Ook in Duitsland, waar de regering het drastische besluit nam om alle kerncentrales vervroegd te sluiten. Daardoor is het land voor haar energiebehoefte afhankelijk van andere betaalbare alternatieven als bruinkool en aardgas. En met de afnemende gasexport uit Nederland heeft Duitsland in de toekomst mogelijk andere leveranciers nodig.

Volgens de laatste cijfers is Duitsland voor de import van aardgas momenteel vrijwel volledig afhankelijk van Rusland (63,3%) en Noorwegen (35,3%). Om te voorkomen dat Duitsland nog meer aardgas uit deze landen haalt willen de hierboven genoemde energiebedrijven een extra aanvoerroute openen. Met deze nieuwe LNG-terminal kan Duitsland immers wereldwijd aardgas kopen.

Toch is het nog maar de vraag of de terminal veel effect zal hebben. De capaciteit van 5 miljard kubieke meter per jaar is immers maar een fractie van de 55 miljard kubieke meter die Rusland via de Nord Stream pijpleiding kan aanleveren. En die capaciteit kan met de aanleg van een tweede Nord Stream worden verdubbeld. Toch ziet de joint venture kansen in de nieuwe terminal, omdat deze nieuwe route voor Duitsland voordeliger is dan vloeibaar aardgas dat in de Rotterdamse haven wordt afgeleverd.

Meer concurrentie

In principe is de aanvoer van vloeibaar aardgas per schip veel duurder dan aardgas dat via een pijpleiding getransporteerd wordt. Toch kan het zinvol zijn om een terminal te hebben, omdat alternatieve leveranciers daarmee toegang kunnen krijgen tot de markt. Die concurrentie houdt de prijzen laag. Een voorbeeld daarvan is Litouwen, waar Gazprom de prijs van aardgas vlak voor de opening van de eerste terminal voor vloeibaar aardgas met 23% verlaagde.

Afgelopen zomer bracht de Amerikaanse president Trump een bezoek aan Polen, omdat dat potentieel een belangrijke afzetmarkt is voor het Amerikaanse schaliegas. De Verenigde Staten produceren veel meer aardgas dan ze zelf nodig hebben en zoeken daarom een nieuwe afzetmarkt. Daarbij hebben de Amerikaanse energiebedrijven hun pijlen gericht op de Europese markt. Dat zorgt voor spanningen, omdat Rusland ook actief is op de Europese energiemarkt.

Lees ook: