IMF onderzoekt kredietscore op basis van internetgedrag

Banken en nieuwe fintech bedrijven kunnen de digitale voetafdruk van klanten gebruiken om hun kredietverlening te optimaliseren. Dat schrijven vier economen, waaronder Arnoud Boot, in een nieuw blogartikel voor het IMF. Traditionele informatie zoals een loonstrook, arbeidshistorie, bezittingen en schulden zouden namelijk te beperkt zijn in dit digitale tijdperk. Door nieuwe informatiebronnen zoals online zoekopdrachten en digitale aankopen te gebruiken kunnen kredietverleners de kredietwaardigheid van hun klanten beter beoordelen, aldus de economen.

Online platforms als Amazon, Facebook en Alibaba beschikken over een schat aan informatie over hun gebruikers. Deze informatie kunnen ze gebruiken om financiële diensten te verlenen aan klanten, waarbij ze een grote voorsprong hebben ten opzichte van banken. Met machine learning en kunstmatige intelligentie kunnen fintech bedrijven de financiële sector flink opschudden. Zeker nu mensen hun financiën steeds vaker online regelen en de traditionele infrastructuur van bankfilialen minder nodig hebben.

Kredietscore

Het idee van een kredietscore bestaat al veel langer, maar deze zou verder verfijnd kunnen worden door de digitale voetafdruk van klanten verder te analyseren. De apparaten waarmee mensen op internet gaan en de online aankopen die ze doen zeggen namelijk iets over hun financiële situatie. Het is de vraag of deze ontwikkeling ook sociaal gezien wenselijk is. In China gaan ze nog een stap verder met een sociale kredietscore, gebaseerd op het gedrag van mensen. Ook dat systeem werkt op basis van digitale dataverzameling.

De economen wijzen op de risico’s en de gevaren van dit soort dataverzameling. Niet alleen ten aanzien van privacy, maar ook ten aanzien van cybercriminaliteit. Daarom adviseren zij overheden om deze trend goed te volgen en de technologische transitie in de financiële sector te ondersteunen. Zo kunnen overheden hun beleid tijdig afstemmen.

Volg Geotrendlines nu ook via Telegram

Geotrendlines Insider

De huidige overvloed aan informatie maakt het lastig de rode draad te vinden, laat staan te volgen. Een abonnement op Geotrendlines Insider voorziet u van unieke, objectieve en onafhankelijke insider informatie. Vlijmscherpe analyses, verdiepende achtergrondverhalen, alert services en beursanalyses over allerlei financiële activa en nog veel meer… over geld, goud en geopolitiek!

Als abonnee van Geotrendlines Insider loopt u altijd voor op de mainstream media. Wij helpen u het financiële systeem beter te begrijpen, uw vermogen te beschermen en uw geld te laten groeien.

Klik hier om te abonneren!

Gerelateerd:

Frank Knopers

Frank Knopers studeerde bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Twente in Enschede en behaalde een Master in Financial Management met een onderzoek naar de effectiviteit van waardebeleggen (value investing) in Nederland. Sinds het uitbreken van de financiële crisis is Frank zich gaan verdiepen in het geldsysteem en de goudmarkt.

error: Wilt u dit artikel gebruiken? Neem dan contact met ons op via [email protected]