Google wil advertenties voor virtuele munten blokkeren

Google gaat het online adverteren voor virtuele munten via haar eigen advertentiekanalen verbieden. Ook zullen er dan geen advertenties meer getoond worden voor de uitgifte van nieuwe cryptomunten, de zogeheten initial coin offerings (ICO’s). Het bedrijf wil van dit soort advertenties af, omdat deze reclame zouden maken voor zeer risicovolle financiële producten. Eerder dit jaar nam ook Facebook het besluit om advertenties voor virtuele munten van haar platform te weren.

Naast advertenties voor virtuele munten wil Google ook minder advertenties toelaten voor binaire opties, financiële producten waarmee mensen heel veel geld kunnen verdienen of verliezen. Dat maakte het internetbedrijf bekend tijdens de publicatie van haar jaarlijkse rapportage van ‘slechte advertenties’.

Het blokkeren van dit soort advertenties is een opmerkelijke stap, omdat er wel advertenties geplaatst mogen worden voor andere zaken waar mensen ook veel geld mee kunnen verliezen, zoals online gokken. De advertenties van cryptomunten zullen vanaf juni niet meer getoond worden.



Lees ook:

Deel dit artikel:

Frank Knopers

Frank Knopers studeerde bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Twente in Enschede en behaalde een Master in Financial Management met een onderzoek naar de effectiviteit van waardebeleggen (value investing) in Nederland. Sinds het uitbreken van de financiële crisis is Frank zich gaan verdiepen in de werking van het geldsysteem.