Duitsland wil Europees topoverleg met China

Duitsland wil volgend jaar een nieuw topoverleg tussen Europa en China organiseren. Daarvoor pleit de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Duitsland neemt in de tweede helft van 2020 voor zes maanden het voorzitterschap over de Europese Unie over en daarin staat het verbeteren van de handelsrelatie met China hoog op de agenda.

China is de tweede grootste handelspartner van Europa. Ook werken de twee handelsblokken via de Aziatische investeringsbank (AIIB) gezamenlijk aan grootschalige investeringsprojecten, zoals de nieuwe Zijderoute. Daardoor hebben beide economische blokken belangen bij een goede handelsrelatie, zeker in een tijd waarin de Verenigde Staten dreigen met handelsbeperkingen en importheffingen.

Meer samenwerking tussen China en Europa

Duitsland wil dat Europese regeringsleiders niet individueel, maar als één blok de onderhandelingen met China voeren. Dat versterkt de onderhandelingspositie van de verschillende Europese landen ten opzichte van de tweede grootste economie ter wereld. De laatste jaren vinden er steeds meer onderhandelingen plaats tussen beide handelsblokken, maar als het aan Merkel ligt moet deze samenwerking naar een hoger niveau getild worden.

Vorig jaar november vond in Hamburg de China Meets Europe bijeenkomst plaats, een halfjaarlijkse bijeenkomst die al sinds 2004 wordt georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst praten vertegenwoordigers van beide landen over het wereldwijde geopolitieke landschap, de economische wereldorde en duurzame economische ontwikkeling.

Handelsvolume stijgt

Het dagelijkse handelsvolume tussen China en de EU bedraagt momenteel ruim €1 miljard. Europese landen importeren voornamelijk consumentengoederen, machines en kleding. De export naar China bestaat voornamelijk uit machines, auto’s, vliegtuigen en chemische producten.

De aanleg van de nieuwe Zijderoute moet een impuls geven aan de handel tussen Europa en Azië. Met nieuwe spoorlijnen en verbeteringen aan bestaande routes kunnen er bijvoorbeeld meer goederen over het spoor vervoerd worden. Dat is sneller dan goederenvervoer over zee en goedkoper dan vervoer via de lucht.

Handelsvolume tussen China en de Europese Unie is sterk toegenomen (Bron: Eurostat)

Volg Geotrendlines nu ook via Telegram

Geotrendlines is een onafhankelijk platform voor geopolitiek en economisch nieuws en dat betekent dat wij uit principe geen geld accepteren van overheidsinstanties, niet-gouvernementele organisaties of van adverteerders die rechtstreeks op onze site willen adverteren. Met uw donatie kunnen we de site verder ontwikkelen en kunnen we ons nieuwsaanbod uitbreiden. Zo houden we de site vrij van advertenties en blijven wij onafhankelijk van andere financiële bronnen. Klik hier om te doneren!



Gerelateerd:

Deel dit artikel:

Frank Knopers

Frank Knopers studeerde bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Twente in Enschede en behaalde een Master in Financial Management met een onderzoek naar de effectiviteit van waardebeleggen (value investing) in Nederland. Sinds het uitbreken van de financiële crisis is Frank zich gaan verdiepen in de werking van het geldsysteem.