China betrokken bij 30% wereldwijde infrastructuur projecten

Uit een nieuw rapport van het Infrastructure Intelligence Center (IIC) blijkt dat China niet alleen in eigen land, maar ook elders in de wereld zeer actief is met de aanleg van nieuwe infrastructuur. Van alle grote infrastructurele projecten buiten China heeft 16% een Chinese hoofdaannemer, terwijl het aandeel van China gemeten naar de omvang van deze projecten zelfs 31% bedraagt.

Uit het onderzoek blijkt dat Chinese bouwbedrijven vooral actief zijn in Azië, het Midden-Oosten en Afrika. Van deze projecten heeft 40% betrekking op het aanleggen van spoorlijnen, waaruit blijkt dat goederenvervoer over land een belangrijke rol speelt in de realisatie van de nieuwe Chinese Zijderoute.

Chinese Zijderoute

Met het Chinese One Belt One Road (OBOR) initiatief heeft China de aanzet gegeven voor de aanleg van nieuwe handelsroutes richting het Midden-Oosten en Europa, waarbij ook alle tussenliggende landen aangesloten worden. Het ICC heeft 111 verschillende projecten met een totale waarde van $688 miljard in kaart gebracht die onderdeel uitmaken van het OBOR programma.

Volgens het rapport van ICC lopen er op dit moment in Azië ongeveer 430 verschillende infrastructurele projecten waar Chinese bouwbedrijven en projectontwikkelaars bij betrokken zijn. Deze projecten vertegenwoordigen samen een waarde van $1,2 biljoen.

En van de grotere projecten is de aanleg van een nieuwe 770 kilometer lange spoorlijn van Moskou tot Kazan, een project waar in totaal $30 miljard in geïnvesteerd zal worden. Deze spoorlijn maakt onderdeel uit van de Zijderoute en zal in de toekomst gebruikt worden voor goederentransporten van China naar Rusland en Europa.

Investeringen in Afrika

China investeert ook veel in de Afrikaanse infrastructuur. Volgens het ICC zijn er op dit continent 277 verschillende infrastructurele projecten met een totale waarde van $363 miljard in ontwikkeling, waarvan Chinese bouwbedrijven bijna een derde voor hun rekening nemen. Deze projecten zijn ook in het belang van China, dat veel grondstoffen uit Afrika haalt om haar eigen economie te laten groeien.

Lees ook: