‘Campagne tegen nepnieuws kost €1 miljoen’

De campagne tegen nepnieuws die begin deze week van start ging kost ongeveer €1 miljoen. Dat zei de minister van Binnenlandse Zaken Kasja Ollongren in reactie op een vraag van Martin Bosma van de PVV. Met een nieuwe website en spotjes op radio en televisie probeert de overheid ons te waarschuwen voor desinformatie. Ook verschijnen er lespakketten voor scholieren en social media tips voor ouderen.

De campagne begint vlak voor de Provinciale Statenverkiezing en loopt door tot na de verkiezingen voor het Europees Parlement in mei. Deze timing is niet toevallig, aangezien er de laatste jaren veel gesproken is over verspreiding van desinformatie tijdens verkiezingen. Vooral Rusland wordt beschuldigd van inmenging in verkiezingen, onder meer in de Verenigde Staten en in Frankrijk.

Nepnieuwscampagne

Het is de vraag of de belastingbetaler veel wijzer zal worden van deze campagne, die ongeveer €1 miljoen gaat kosten. De aanbevelingen zijn erg algemeen en voegen niet veel toe aan datgene wat mensen al weten over nepnieuws. Voor dat geld krijgen we een webpagina van de overheid met wat tips en een campagnefilmpje van 20 seconden.

Volg Geotrendlines nu ook via Telegram

Trendlines Insider

De huidige overvloed aan informatie maakt het lastig de rode draad te vinden, laat staan te volgen. Een abonnement op Trendlines Insider voorziet u van unieke, objectieve en onafhankelijke insider informatie. Vlijmscherpe analyses, verdiepende achtergrondverhalen, alert services en beursanalyses over allerlei financiële activa en nog veel meer… over geld, goud en geopolitiek!

Als abonnee van Trendlines Insider loopt u altijd voor op de mainstream media. Wij helpen u het financiële systeem beter te begrijpen, uw vermogen te beschermen en uw geld te laten groeien.

Klik hier om te abonneren!



Gerelateerd:

Deel dit artikel:
Frank Knopers

Frank Knopers

Frank Knopers studeerde bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Twente in Enschede en behaalde een Master in Financial Management met een onderzoek naar de effectiviteit van waardebeleggen (value investing) in Nederland. Sinds het uitbreken van de financiële crisis is Frank zich gaan verdiepen in de werking van het geldsysteem.

error: Wilt u dit artikel gebruiken? Neem dan contact met ons op via [email protected]