"Azerbeidzjan faciliteerde transport wapens via diplomatieke vluchten"

"Azerbeidzjan faciliteerde transport wapens via diplomatieke vluchten"

De luchtvaartmaatschappij Silk Way Airlines heeft de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld in de levering van wapens naar oorlogsgebieden zoals Syrië, Irak, Afghanistan, Pakistan en Congo. De wapens werden getransporteerd via honderden diplomatieke vluchten, omdat deze minder streng gecontroleerd worden dan reguliere goederentransporten.

Onderzoeksjournaliste Dilyana Gaytandzhieva kreeg van een anonieme tipgever inzage in verschillende documenten, waaruit blijkt dat wapenfabrikanten in de Verenigde Staten, Israël en in verschillende Balkanlanden deze geheime transportroute gebruikten om wapens naar de hierboven genoemde conflictgebieden te sturen. Ook Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten en de US Special Operations Command maakten volgens de documenten gebruik van deze wapentransporten, evenals Duitsland, Denemarken en Zweden.

https://twitter.com/dgaytandzhieva/status/900731359769001984

Geheime wapentransporten

Uit de documenten die Gaytandzhieva in handen kreeg blijkt dat de Azerbeidzjaanse regering niet alleen op de hoogte was van deze wapentransporten, maar dat ze deze ook actief faciliteerde. Zo gaf de Azerbeidzjaanse minister van Buitenlandse Zaken instructies aan ambassades in verschillende Europese landen om de lading van deze diplomatieke vluchten door te laten.

Tijdens een bezoek aan Aleppo in december vorig jaar trof Gaytandzhieva negen verschillende opslagplaatsen met raketten, mortieren en andere zware wapens aan die afkomstig bleken te zijn uit Bulgarije. Deze opslagplaatsen werden gebruikt door rebellen die vochten tegen het regeringsleger van Assad.

De Verenigde Staten hebben de afgelopen jaren wapens en financiële steun gegeven aan rebellen die vochten tegen de regering Assad. Maar door steun van het Russische leger heeft het regeringsleger van Assad inmiddels weer grote delen van Syrië onder controle.

Lees ook:

Redactie

Redactie

Dit artikel is geschreven door de redactie van Geotrendlines.

Lees alles van Redactie »