Aantal goederentreinen van China naar Europa verdubbeld

Aantal goederentreinen van China naar Europa verdubbeld

In de eerste twee maanden van dit jaar reden er twee keer zoveel goederentreinen tussen China en Europa als vorig jaar. Dat schrijft de Global Times op basis van nieuwe cijfers van de China State Railway Group. In januari en februari reden er in totaal 2.213 goederentreinen over deze route, die samen 209.000 containers (TEU) aan vracht vervoerden. Sinds mei vorig jaar rijden er iedere maand meer dan duizend vrachttreinen tussen Chinese en Europese steden.

Het vrachtvervoer over het spoor is de laatste jaren alleen maar verder toegenomen. China heeft veel geïnvesteerd in de Zijderoute, een verzamelnaam voor de vele handelsroutes tussen Europa en China. Zo zijn er de laatste jaren veel verbeteringen doorgevoerd aan de infrastructuur, waardoor goederentreinen sneller van Oost naar West kunnen rijden. Vorig jaar reden er bijvoorbeeld al 12.406 treinen over deze route naar Europa, ruim zeven keer zoveel als in 2016.

Sneller en goedkoper

Volgens Zhao Juan van het China Railway Economic and Planning Research Institute vervullen de goederentreinen een belangrijke rol in het handelsverkeer tussen Europa en China. De goederentrein is namelijk veel sneller dan een containerschip en veel goedkoper dan het vrachtvliegtuig. Een trein doet er gemiddeld 18 dagen over om van China naar Duitsland te reizen. Ter vergelijking, een containerschip heeft daar ongeveer 35 dagen voor nodig. Een vrachtvliegtuig is natuurlijk het snelste, maar heeft minder transportcapaciteit en is bovendien veel duurder.

"Goederentreinen tussen China en Europa worden erg populair, vooral na het opschorten van een aantal transportdiensten over zee en door de lucht vanwege het coronavirus", zo verklaarde een medewerker van Chengdu International Railway Logistics Service tegenover de Global Times. Het treinverkeer profiteert niet alleen van toegenomen vraag naar goederen, maar ook van stijgende transportkosten over zee. Door een tekort aan containers op de juiste plaats zijn de transportkosten op bepaalde zeeroutes de afgelopen maanden flink gestegen. Vergeleken met een jaar geleden zijn de kosten nu drie tot vijf keer zo hoog.

Scheepvaartkosten zijn de laatste maanden sterk toegenomen (Bron: Freightos)

Loting

De vraag naar transportcapaciteit over het spoor is momenteel zelfs zo groot dat vervoerders een systeem van loting gebruiken om containers toe te wijzen. Dat die vraag zo groot is komt door een gebrek aan transportcapaciteit, waardoor een wachtrij is ontstaan. Er zijn de laatste maanden al veel containers bijgebouwd en verplaatst om die schaarste aan transportcapaciteit op te vangen.

China wil een aantal belangrijke knooppunten uitbreiden om de capaciteit van het goederenvervoer via het spoor te verhogen. Op de grens tussen China en Kazachstan ligt de overslaghaven van Khorgos, waar containers worden overgeladen op andere treinen. Het spoorwegennet van Kazachstan en Rusland heeft namelijk een breder spoor dan China. Door de capaciteit van overslaghavens uit te breiden kunnen er meer goederentreinen naar Europa rijden.

De verwachting is dat het goederenvervoer over het spoor de komende jaren verder zal toenemen. Zeker nu de transportkosten voor scheepvaart hoger zijn en het aanbod van transportcapaciteit over het spoor is toegenomen. Er zijn nu al rechtstreekse verbindingen vanuit belangrijke industriesteden in China naar verschillende Europese steden, waaronder Rotterdam.

https://www.youtube.com/watch?v=g1XVNKMP_FE

Frank Knopers

Frank Knopers

Frank Knopers studeerde bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Twente in Enschede en behaalde een Master in Financial Management met een onderzoek naar de effectiviteit van waardebeleggen (value investing) in Nederland. Sinds het uitbreken van de financiële crisis is Frank zich gaan verdiepen in het geldsysteem en de goudmarkt.

Lees alles van Frank Knopers »