Trump: “Onderzoek naar Russische inmenging verkiezingen moet stoppen”

Volgens de Amerikaanse president Trump is het tijd om te stoppen met het onderzoek naar mogelijke beïnvloeding van de verkiezingen door Rusland, omdat er een jaar later nog steeds geen enkel significant bewijs voor gevonden is. Bovendien is de Amerikaanse bevolking nu wel klaar met dit onderwerp, zo beweert de president.

In een uitvoerige persconferentie eerder deze week zei de Amerikaanse president het volgende over de vermeende beïnvloeding van de verkiezingen vanuit Rusland:

“Het hele Rusland verhaal was een excuus voor de verkiezingsnederlaag van de Democraten. En het blijkt slechts een excuus te zijn. Ik bedoel, vandaag beschuldigde Hillary Clinton ook Nigel Farage. Dat kwam werkelijk uit het niets. Dus ik denk dat het gewoon een excuus was voor de Democraten die de verkiezingen verloren, waarvoor ze eerlijk gezegd de meerderheid hadden in het Kiescollege. Ze hadden dus moeten winnen in het Kiescollege, maar dat lukte ze niet.

Er is dus helemaal geen sprake van samenzwering. Er is al gezegd dat daar geen sprake van is. En dat dit moet stoppen, omdat ik denk dat de Amerikaanse kiezer het zat is.”

Russische inmenging

Kort na de verkiezingsoverwinning van Trump spraken verschillende bronnen binnen de Democratische partij over Russische beïnvloeding van de verkiezingen, onder meer door het verspreiden van negatieve berichten over Hillary Clinton.

Klokkenluidersorganisatie Wikileaks zou hebben ingebroken op servers van de Democratische partij, om zo belastend bewijsmateriaal over Hillary Clinton naar buiten te kunnen brengen. Ook werd Wikileaks ervan beschuldigd banden te hebben met Rusland. Later bleek dat de informatie door een medewerker van de Democratische partij zelf naar Wikileaks was doorgespeeld.

Geen van deze beweringen kon met harde bewijzen onderbouwd worden, maar het verhaal stopte daarna niet. Hillary Clinton richtte haar pijlen ook op door Rusland gefinancierde media als Russia Today en Sputnik, die volgens haar ‘nepnieuws’ verspreiden om de publieke opinie te beïnvloeden.

Ook werd bekend dat er vanuit Rusland voor $100.000 aan advertenties op Facebook zijn gekocht, maar dat is geen bedrag waarmee je de Amerikaanse verkiezingsuitslag significant kunt beïnvloeden. Een week geleden kwam CNN tot de ontdekking dat de publieke opinie zelfs via Pokemon Go beïnvloedt werd, een spel dat gericht is op een jonge doelgroep die niet eens mag stemmen.