India wil eigen zijderoute bouwen via Iran

In navolging op China wil ook India haar oude handelsroutes nieuw leven inblazen met de aanleg van een nieuwe ‘Noord-Zuid’ route richting de Kaspische Zee. Met een nieuwe transportroute wil India de havens langs de Perzische Golf en de Indische Oceaan verbinden met de Kaspische Zee, zodat goederen ook gemakkelijk naar Rusland en de landen in de Kaukasus vervoerd kunnen worden.

Mohammad Mollazehi, politiek analist in Iran, gaf de volgende toelichting in een gesprek met het Russische Sputnik.

Wat deze handelsroute zo belangrijk maakt is dat het de transportkosten en reistijd met 30% verminderd. Het is met deze overweging in het achterhoofd dat Iran, Rusland en India nu overwegen gebruik te maken van de havens van Chabahar en Bendar Abbas om goederen naar de Iraanse havens aan de Kaspische Zee te brengen.

Ook kunnen ze een spoorlijn tussen beide havens bouwen om goederen via Khorasan naar Centraal-Azië te transporteren. We verwachten dat India meer actief betrokken zal raken bij dit project en meer zal investeren in de ontwikkeling van de haven van Chabahar, wat in feite de poort is naar Afghanistan en Centraal-Azië.

Aan de andere kant heeft India ook een transportverbinding nodig richting Rusland en Europa. Rusland kan via deze noord-zuid verbinding ook sneller en goedkoper goederen leveren, deze corridor kan de alle drie de landen gebruikt worden.

India en China bouwen nieuwe handelsroutes

In de twintigste eeuw lag het zwaartepunt van de wereldhandel in goederenvervoer over zee, omdat dat in die tijd de meest voor de hand liggende route was om goederen van Azië naar de Verenigde Staten te brengen. Maar nu het economische zwaartepunt richting het Euraziatische continent verschuift wordt het ook interessanter om het goederenvervoer over land te verbeteren. In theorie kan een goederentrein de afstand van China tot de Rotterdamse haven twee keer zo snel overbruggen als een containerschip.

In 2013 lanceerde China haar nieuwe strategie om de Zijderoute nieuw leven in te blazen. Met het ‘One Belt One Road” programma en de lancering van de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) werd het fundament gelegd voor een nieuw tijdperk met nieuwe handelsroutes. En dat China grote ambities heeft met de nieuwe Zijderoute blijkt wel uit het feit dat tientallen landen lid zijn geworden van de AIIB, waaronder ook veel Europese landen en diverse landen in het Midden-Oosten.