Incident boven luchtruim Syrië zet verhoudingen Israël en Rusland onder druk

Met het neerschieten van de Russische IL-20 door een Syrische S 200 luchtafweereenheid is de situatie in en rondom Syrië weer in een nieuwe escalatiefase geraakt. Op 17 september zijn er rond 22.00 uur plaatselijke tijd door vier Israëlische F-16 jachtvliegtuigen twee luchtaanvallen uitgevoerd. Deze aanval werd ondersteund door raketlanceringen vanaf het Franse fregat Auvergne.

Wat is er naar alle waarschijnlijkheid gebeurd?

De IL-20, een zogeheten Electronic Warfare toestel, was bezig met haar rondjes te vliegen boven het kustgebied van Latakia en het gebied van de provincie Idlib. U kunt dit zien op de bijgevoegde kaart als de rode ‘acht’. Op het moment van de aanval was het toestel bezig met de landing op de Russische basis Hmeimim. Het toestel bevond zich op dat moment op een hoogte van 5.000 meter, aangegeven op de kaart met het rode kruis. Een Israëlische F 16 ‘lift mee’ met de Il-20 en brengt zo de Syrische S-200 eenheid in verwarring. De IFF werkt niet meer en de IL-20 wordt neergehaald nadat de F-16 is weggedraaid. De S-200 is een oud systeem en heeft niet de Russische versie van IFF, maar het systeem van de exportversies.

De eerste gevolgen

Rusland legt de schuld zonder meer bij Israël, dat volgens het Russische Ministerie van Defensie de omstandigheden heeft gecreëerd die leidden tot het neerschieten van de IL-20. Rusland heet meteen tegenmaatregelen aangekondigd die “die voor iedereen duidelijk voelbaar zijn”. Deze zijn op 19 september ook in werking getreden, met de uitvoering van een buitengewone oefening van de 14 Russische schepen in het oostelijk gedeelte van de Middellandse Zee.

Het gaat hierbij om schietoefeningen met raketten, oefeningen die tot en met 26 september duren en een groot gebied bestrijken. Dat is te zien op de bijgevoegde NOTAM kaart met de rode sectoren. Ook voor een gedeelte van de kust van Israël vinden deze oefeningen plaats. In de rode sectoren lopen vliegtuigen tot een hoogte van 6.000 meter het risico neergehaald te worden, vliegen ze hoger en naderen ze het Syrische luchtruim dan worden ze kwetsbaar voor de Syrische luchtafweer.

De facto gaat het hierbij om een tijdelijke no-fly zone voor Israëlische militaire vliegtuigen in dit gebied. Het gaat hierbij dus om duidelijk signaal van Rusland aan het adres van Israël. Op 20 september was de bevelhebber van de Israëlische luchtmacht in Moskou om opheldering van zaken te geven.

Verdere escalatie afhankelijk van verhouding tussen Rusland en Israël

Dat de verstandhouding tussen Israël en Rusland door deze gebeurtenissen verslechterd is moge duidelijk zijn. Tot voor kort vond er tussen Russische en Israëlische militairen dagelijks overleg plaats om nu juist dit soort incidenten te voorkomen. Bij deze aanval kregen de Russische militairen een minuut van te voren een waarschuwing binnen. Wat te weinig tijd geeft om de IL-20 uit de gevarenzone te halen. Het valt af te wachten of dit overleg op dezelfde wijze gecontinueerd wordt. Gebeurt dit niet, dan ligt verdere escalatie voor de hand.

Volg Geotrendlines nu ook via Telegram

Geotrendlines is een onafhankelijk platform voor geopolitiek en economisch nieuws en dat betekent dat wij uit principe geen geld accepteren van overheidsinstanties, niet-gouvernementele organisaties of van adverteerders die rechtstreeks op onze site willen adverteren. Met uw donatie kunnen we de site verder ontwikkelen en kunnen we ons nieuwsaanbod uitbreiden. Zo houden we de site vrij van advertenties en blijven wij onafhankelijk van andere financiële bronnen. Klik hier om te doneren!



Lees ook:

Deel dit artikel: