Google: Geen bewijs Russische propaganda tijdens verkiezingen VS

Google heeft geen bewijs gevonden van Russische advertentiecampagnes tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen die als doel hadden de uitslag van de verkiezingen te manipuleren. Dat zegt het moederbedrijf Alphabet in reactie op vragen van de pers. In haar reactie laat ze weten dat er op haar platform geen campagnes zijn geweest die in strijd waren met de algemene voorwaarden.

Vorige week berichtte Facebook dat een Russisch bedrijf dat banden heeft met het Kremlin tussen juni 2015 en mei 2017 voor ongeveer $100.000 aan advertenties op de sociale netwerksite had ingekocht. Met dat geld werden in totaal ongeveer 3.000 berichten gepromoot over gevoelige verkiezingsthema’s als wapenbezit en immigratie. Deze advertenties waren echter niet gericht voor of tegen een specifieke kandidaat en ook werd er in deze campagne geen expliciete link gelegd met de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Ook werden er in 2015 veel meer advertenties getoond dan in 2016.

Russische inmenging?

Vorig jaar ontstond er veel commotie over mogelijke beïnvloeding van de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen door Rusland. Begin dit jaar kwamen de Amerikaanse inlichtingendiensten ook met een rapport om die bewering te onderbouwen, maar tot op heden is het bewijs allesbehalve overtuigend. Zo is inmiddels al verschillende malen aangetoond dat niet Russische hackers, maar een bron binnen het Democratische campagneteam de belastende e-mails van Hillary Clinton naar Wikileaks gelekt heeft.

Later verschenen er ook geheime audio opnames van Project Veritas, waarin medewerkers van nieuwszender CNN toegeven dat er geen bewijzen zijn van Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen en mogelijke banden tussen Trump en het Kremlin.