Deze EU website bestrijdt ‘Russische propaganda’

Vanuit een groot glazen gebouw in hartje Brussel houdt de website EU vs Disinfo voor u in de gaten welke ‘Russische propaganda’ er in de wereld wordt gebracht. Op deze website vinden we een database van honderden nieuwsberichten uit verschillende media, die volgens het team achter EU vs Disinfo feitelijk onjuist of op zijn minst niet bevestigd zijn.

Onder het tabblad Disinfo Cases rapporteert het team alle nieuwsartikelen die naar hun oordeel een ‘valse interpretatie geven’ of die ‘pro Kremlin boodschappen verspreiden’. Het overzicht beperkt zich niet alleen berichten van de Russische publieke omroep, maar haalt ook artikelen van onafhankelijk media aan. Zelfs berichten van de ‘Pro Putin Partei’ op Facebook en van het twitter account van de Russische ambassade in het Verenigd Koninkrijk worden in dit overzicht genoemd.

Uit de statistieken die de website zelf bijhoudt blijkt dat de meeste artikelen op de site betrekking hebben op onderwerpen als de oorlog in Syrië en Oekraïne, de Krim, MH17, de NAVO en terrorisme. De meeste ‘Russische propaganda’ blijkt uit Oekraïne en Rusland te komen, maar ook in de Europese Unie en de Verenigde Staten verschijnen steeds meer zogeheten ‘pro Kremlin’ berichten.

EU vs Disinfo houdt alle ‘Russische propaganda’ in de gaten (Screenshot van EU vs Disinfo)

De belangrijkste thema’s waar EU vs Disinfo over rapporteert (Screenshot van EU vs Disinfo)



East StratCom Task Force

Waar komt deze website vandaan? In maart 2015 kwam de Europese Raad met een nieuw actieplan om de beeldvorming ten aanzien van de EU in de Oost-Europese landen te verbeteren en de zogeheten ‘Russische propaganda’ bloot te leggen. Met Europees belastinggeld werd toen ook de ‘East StratCom Task Force‘ in het leven geroepen.

Deze taskforce kreeg als opdracht de beeldvorming ten aanzien van de EU te verbeteren en zogeheten ‘disinformatietrends’ te analyseren en te ontkrachten. Uit deze taskforce ontstond EU vs Disinfo, een website die gefinancierd wordt met gelden uit het EU Strategic Communication programma.

De drijvende kracht achter de website EU vs Disinfo is het netwerk van meer dan 400 experts, journalisten, ambtenaren, niet-gouvernementele organisaties (NOG’s) en denktanks, die verspreid over meer dan dertig landen dagelijks ‘Russische propaganda’ en andere ‘valse berichtgeving’ opsporen en rapporteren.

Op Facebook en twitter plaatst EU vs Disinfo meer opvallende berichten en video’s, zoals een vierdelige serie over hoe je een zogeheten ‘Kremlin trol’ kunt identificeren en een verslag van hoe Deense soldaten voorafgaand aan de NAVO Missie ‘Enhanced Forward Presence’ geïnformeerd worden over hoe ze met ‘desinformatie van het Kremlin’ om moeten gaan.

Europese versus Russische propaganda?

De media is een machtig instrument in het manipuleren van de publieke opinie. Het is dan ook geen toeval dat Rusland de afgelopen jaren veel geïnvesteerd heeft in het uitbreiden van mediakanalen als Russia Today en Sputnik, die inmiddels wereldwijd en in veel verschillende talen nieuws brengen vanuit de Russische invalshoek.

Door de tegenstrijdigheid in de ‘Russische’ en ‘Westerse’ berichtgeving beschuldigen beide kanten elkaar van het brengen van nepnieuws en propaganda. Dat gaat zelfs zover dat er in de EU en in de Verenigde Staten al concrete stappen genomen zijn op ‘Russische propaganda’ te bestrijden. Deze EU-website is daar een voorbeeld van, net als de lancering van een nieuwe Russischtalige televisiezender door de Atlantic Council in Washington eerder dit jaar.

In reactie op alle beschuldigingen lanceerde het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken eerder dit jaar ook al een nieuwe website, waarop ze precies hetzelfde doet als EU vs Disinfo. Op die site verschijnen artikelen uit Westerse media die het volgens Rusland als ‘vals nieuws’ beschouwd moeten worden.

Lees ook: