China laat goederentrein naar Hamburg rijden

China heeft een nieuwe transportroute aan haar spoorboekje toegevoegd, zo meldt persbureau Xinhua. Voortaan gaan er rechtstreeks goederentreinen rijden tussen de Chinese havenstad Weihai en de Duitse havenstad Hamburg. In ongeveer twee weken tijd leggen de goederentreinen een afstand van 11.000 kilometer af, waarmee deze route twee keer zo snel is als die van een containerschip tussen deze havens. Het transport van goederen over 11.000 kilometer spoor is uiteraard minder snel dan vrachtvervoer per vliegtuig, maar daar staat tegenover dat het transport over het spoor vijf keer zo goedkoop is.

De afgelopen maanden heeft China verschillende transportroutes voor goederenvervoer in gebruik genomen, onder meer richting Thailand, Vietnam, Rusland en Duitsland. De verwachting is dat er de komende jaren veel meer landen op het spoornet van de zogeheten nieuwe Zijderoute worden aangesloten, waardoor de landen op het Euraziatische continent minder afhankelijk worden van het langzamere transport per schip en het aanzienlijk duurde vrachtvervoer per vliegtuig.

Chinese Zijderoute

In verschillende landen langs de Zijderoute wordt volop geïnvesteerd in verbetering en uitbreiding van spoorwegen en in de bouw van nieuwe overslaghavens, zodat het goederenvervoer per spoor verder opgeschaald kan worden en de transporttijden nog korter worden.

Voor deze grootschalige en grensoverschrijdende investeringen lanceerde China eind 2015 de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB), waar tientallen landen uit Europa en Azië aan deelnemen. Met succes, want sinds 2011 zijn er al 5.000 goederentreinen van China richting Europa gegaan en in de eerste zes maanden van dit jaar groeide het goederenvervoer per spoor vanuit China met 13,5% ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar.